Sunday 16 June 2013

Diet Seimbang

salam.

Mari kita cuba amalkan diet seimbang bagi menjaga kesihatan. Banyak tips-tips dari kat internet. Apa yang pernah saya amalkan (dulu2 hehehe sekarang nak kena amalkan balik sebab baju semua sendat).

*** apa nak jadi dengan program belajar masak-masak, resipi dah bertimbun-timbun, banyak yang jenis manis-manis dan berkalori tingggggggi.



1. Makan maintain 3 kali sehari tapi saya kurangkan dengan mengambil 1/3 sahaja dari amalan biasa, contohnya 1/3 dari sepinggan nasi. Orang kampung nih mana boleh tinggal nasi.
2. Air manis sekali sahaja. Biasanya bila makan berat, minum air suam. Bila ambil makanan yang lebih ringan baru minum air manis. 
3. Senaman : Biasanya buat jogging slow2 je lebih kepada berjalan-jalan. Weekend atau petang bila terluang, saya keluar berjalan-jalan sambil chit-chat mengumpat ngan member (takkan nak jejalan kat taman sensorang, rase pelik la plak dan rasa takut pun ada jugak). Sesekali buat arobik.
4. Minuman limau nipis suam kurang manis emmm penghilang dahaga time panas.
5. Jauhkan dan kurangkan makan antara waktu makan, kalu rasa lapar minum air kosong/suam.
6. Semangat dan azam kena kuat.

dari NutriCantik :

Diet atkins ialah sejenis corak pemakanan yang diperkenalkan oleh Dr Atkins bagi membantu individu yang ingin menurunkan berat badan melalui konsep pembakaran karbohidrat dan lemak dalam badan. Dengan menghadkan pemgambilan karbohidrat seperti nasi, mi, kentang, dan gula akan memberi kesan kepada penyusutan berat badan dalam jangka masa panjang. Diet ini tanpa perlu berlapar cuma anda perlu memilih makanan yang bersumberkan protein tanpa karbohidrat.

Terdapat empat peringkat yang perlu anda ikuti asalkan anda disiplin dan konsisten dalam melaksanakan diet ini.

Peringkat 1-induction (2 minggu atau lebih bergantung pada berat badan anda sekarang)

Induction adalah peringkat terpenting kerana ia adalah peringkat permulaan perubahan corak pemakanan anda berbanding sebelum ini. Corak pemakanan anda perlu diubah dan sebaik-baiknya dilakukan selama dua minggu atau sehingga enam bulan bergantung kepada tahap kesihatan dan berat badan anda.

Semasa tempoh induction anda haruslah mengelak dari mengambil makanan berikut: 
Makanan tinggi karbohidrat seperti nasi, mi, kuew tiau dan sebagainya. 
Sebarang jenis roti tidak kiralah roti biasa, bun, roti jala, rati canai dan segala jenis roti
Semua jenis gula - secara langsung atau tidak langsung 
Buah-buahan selama 2 minggu - kandungan gulanya yang tinggi jika dimakan berlebihan dan menyebabkan anda menjadi semakin lapar. Selepas 2 minggu baru boleh makan berpada-pada 
Minuman bergula,bergas, jus atau berkafein 
Semua jenis snek dan makanan ringan 
Semua jenis kacang selama 2 minggu 
Semua jenis makanan berproses seperti kentang goreng, bebola ikan atau yang sejenis dengannya 
Makanan bertepung seperti kek atau biskut dan kuih muih
Makanan yang dibolehkan semasa proses induction:

Ayam, ikan dan daging - panggang, stim atau bakar 
Sup dan sate (digoreng tanpa tepung) 
Udang - bakar, tom yam dan digoreng dengan cili boh sahaja 
Sayuran hijau (elakkan lobak merah dan kentang) 
Air kosong dan air mineral - minum lebih tiga liter sehari 
Burger - Buang roti dan hanya makan dagingnya bersama sayur dan mayonise 
Pizza- Makan topping sahaja 
Makan supplemen dan vitamin seperti multivitamin untuk bekalan zat danserbuk protein yang boleh memberi tenaga kepada anda.
JANGAN PONTENG MAKAN. Sarapan, makan tengahari dan makan malam seperti biasa mengikut diet sewaktu induction ini. Makan malam sebelum jam 7 petang. Pastikan anda makan tiga kali sehari untuk saiz hidangan biasa tapi sekiranya anda jenis yang suka mengunyah anda bolehlah kecilkan saiz hidangan anda menjadi empat ke lima kali sehari. JANGAN berlapar untuk menurunkan berat badan anda kerana ianya hanya menyiksa diri anda. Anda perlulah bijak dalam pengambilan makanan seimbang.

Peringkat 2-Ongoing weight loss (Penyusutan berat badan)

Selepas mengamalkan diet artkins akan berlaku penyusutan berat badan. Adalah penting penyusutan tidak berlaku secara mendadak kerana dikhuatiri berat otot yang hilang dan bukannya berat lemak seperti yang anda kehendaki. Penyusustan mendadak juga boleh menyebabkan tubuh anda menggeleber, adalah penting untuk mengambil makanan bersumberkan protein untuk mengekalkan otot dan metabolisma badan anda secara teratur.

Peringkat 3-Pre-maintenanca & Peringkat 4 - Lifetime maintenance

Setelah program penyusutan berat badan anda berjaya, anda bolehlah makan secara teratur dan kurangkan pengambilan karbohidrat. Jaga kualiti dan kuantiti pemakanan anda agar berat badan anda tidak kembali seperti sebelumnya. Proses ini penting dalam peringkat pre-maintenance dan lifetime maintenance.

sumber: Majalah Dara

Rujukan lain :




No comments:

Post a Comment