Wednesday 29 August 2012

Tanggungjawab Terhadap Anak2



bagaimanakah kite menilai kasih sayang ??


kite sebagai manusia yg diberi akal fikiran sepatutnya lebih menyayangi anak2 kite. ingat lah anak2 adalah amanah Allah, pewaris masa depan agama Islam.

Fikir2kan lah sendiri telah sempurnakah tanggungjawab kite sebagai parent/ibu bapa.

Hak anak2 :

a) anak2 hendaklah diajar mengenal Allah dan rasul, alquran, ajaran mengikut sunnah, pendidikan yang mampu menyelesaikan masalah manusia dunia/akhirat.

b) Berlaku adil terhadap semua anak2 tak kira jantina, besar atau kecil.  Tiada perbezaan antara satu dengan yg lain.

Sabda Nabi s.a.w "Bertakwalah kamu kepada Allah dan berlaku adillah di antara anak-anak kamu." (riwayat Muslim)

c) Memberi ilmu pengetahuan yg berlandaskan syariat Islam supaya ianya dapat menjadi panduan dan batasan dalam menempuh dunia masa kini, selari dengan generasi zaman ini yg penuh cabaran.

Saiyidina Umar al-Khattab r.a pernah berkata "Sesungguhnya anak-anak kamu itu dijadikan untuk generasi lain daripada generasi kamu, dan dijadikan mereka untuk menghadapi zaman yang lain dari zaman yang kamu hadapi sekarang ini."

d) Menjadikan diri kite sebagai contoh terbaik untuk anak2 ikuti, oleh itu persiapkan diri kite dengan ilmu2 Allah untuk dijadikan contoh kepada anak2 kite penyambung generasi pembela agama ISLAM.

e) Ibubapa sebagai pendidik anak2.  Walaupon profesion kite bukan guru, kite hendaklah menjadi guru terbaik kepada anak2. Jgn semata2 menharapkan pembelajaran disekolah.  Tanggungjawab kite di rumah lebih besar lagi.




 


No comments:

Post a Comment