Sunday, 28 July 2013

KEAJAIBAN MATEMATIK

salam.

" PERTAMA :
1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

" KEDUA :
1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 + 10 = 1111111111

" KETIGA :
9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888
Hebatkan?

Cuba lihat simetri ini :
" KEEMPAT :
1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321

Kurang hebat ?
Sekarang lihat ini :
Jika 101% dilihat dari sudut pandangan Matematik, apakah ia
sama dengan 100%, atau ia LEBIH dari 100% ?

Kita selalu mendengar orang berkata dia boleh memberi lebih
dari 100%, atau kita selalu dalam situasi dimana seseorang ingin
kita memberi 100% sepenuhnya.

Bagaimana bila ingin mencapai 101% ?
Apakah nilai 100% dalam hidup?
Mungkin sedikit formula matematik dibawah ini dapat
membantu memberi jawapannya.

Jika
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ Disamakan sebagai 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

Maka, kata KERJA KERAS bernilai :
11 + 5 + 18 + 10 + 1 + 11 + 5 + 18 + 19 + 1 = 99%
H-A-R-D-W-O-R-K
8 + 1 + 18 + 4 + 23 + !5 + 18 + 11 = 99%
K-N-O-W-L-E-D-G-E
11 + 14 + 15 + 23 + 12 + 5 + 4 + 7 + 5 = 96%
A-T-T-I-T-U-D-E
1 + 20 + 20 + 9 + 20 + 21 + 4 + 5 = 100%

Sikap diri atau ATTITUDE adalah perkara utama untuk mencapai
100% dalam hidup kita.

Jika kita kerja keras sekalipun tapi tidak ada ATTITUDE yang
positif didalam diri, kita masih belum mencapai 100%.

Tapi, LOVE OF GOD
12 + 15 + 22 + 5 + 15 + 6 + 7 + 15 + 4 = 101%
atau, SAYANG ALLAH
19 + 1 + 25 + 1 + 14 + 7 + 1 + 12 + 12 + 1 + 8 = 101%
( ertinya, Cinta & Kasih Sayang ALLAH melampaui Segalanya...)

Wednesday, 24 July 2013

Deco-deco Ruang Kecil

salam.

Ni masuk bab berangan lagi ... hehehe berkenan sesangat dengan design ruang tepi / luar rumah yang kecil tapi kiut miut .... menyerlahkan suasana elegent.

Suka dengan style pintu 2 atau berkembar, bila time orang ramai boleh buka luas-luas.  Ada cermin yang besar memudahkan untuk mengendap orang kat luar rumah heheheh.

Laluan jalan kaki yang kecil dibuat dari batu-batu biasa saja, boleh do it yourseft.  Sistem tanaman bunga kat tepi-tepi menambah suasana sejuk nyaman, boleh tukar dengan sayur-sayuran ... jimat belanja dapur kan !!!



Yang ni plak, suka rekabentuk lantai yang pelbagai dan menpunyai fungsi atau kesesuaian penggunaan yang berbeza.  Sangat kreatif, juga tidak menggunakan bahan-bahan yang mahal emm still boleh disesuaikan dengan budget yang tak berapa nak menimbun ;-) .




Ruang belakang dapur ni nampak santai kan ... boleh lepak-lepak dengan anak-anak sambil minum petang.  Lupa nak save gambar sebelum renovate.  Memang jauh sangat beza sebab asalnya hanya tempat buangan barang-barang lama macam washing machine buruk dsbnya. 


Hanya susunan batu-bata yang sangat simple tapi membuahkan hasil yang sangat menyenangkan dengan tanaman yang menghijau.



Idea yang sangat hebat bagi tempat simpan barang keperluan bertukang dan berkebun yang kecil ..... terasa nak balik buat ari ni juga hehehehe sabar je ... tunggu lepas Aidilfitri !!!



Pintu pagar yang ringkas dengan ruang pejalan kaki yang dibuat dari batu jongkong biasa.

Must request thisss ... alll of it dengan MR. Hubby !!!  emmm berangan aje !!!



Tuesday, 23 July 2013

headache : breathe with left nose

salam.

In about 5 mins, your headache will go…….
The nose has a left and a right side.
We use both to inhale and exhale.
Actually they are different.
You’ll be able to feel the difference.


The right side represents the sun.
The left side represents the moon.

During a headache, try to close your right nose
and use your left nose to breathe.

In about 5 mins, your headache will go.
If you feel tired, just reverse, close your left nose
and breathe through your right nose.
After a while, you will feel your mind is refreshed.
Right side belongs to ‘hot’, so it gets heated up easily.

Left side belongs to ‘cold’.
Most females breathe with their left noses,
so they get “cooled off” faster.
Most of the guys breathe with their right noses,
they get worked up.

Do you notice, the moment you awake, which side breathes better?
Left or right ?

If left is better, you will feel tired.
So, close your left nose and use your right nose for breathing..
You will feel refreshed quickly.
Do you suffer from continual headaches?
Try out this breathing therapy.

Close your right nose and breathe through your left nose.
Your headaches will be gone.
Continued the exercise for one month.

Why not give it a try…..a natural therapy without medication.
Useful info
sumber lain klik di Health.Detik.Com

Monday, 22 July 2013

Jenazah wanita

salam.

Wanita : Ustaz boleh saya tanya?

Ustaz : Ye. Nak tanya apa?

Wanita : Saya pelik lah. Kenapa syarat dalam Islam, bila lelaki meninggal dunia, kubur nya digali sedalam 5 kaki tapi kubur wanita, berlainan digali sedalam 7 kaki?

Ustaz : Ooo... In shaa Allah senang ja jawapannya tu.. (sambil tersenyum). Kalau nak tau Islam ni agama yang sangat prihatin dan bijaksana. Sebenarnya sebab kubur wanita digali lebih dalam dari lelaki kerana jika berlaku banjir, jenazah wanita tersebut tak akan terapung ke atas dan akhirnya akan membuka aurat jenazah. Islam sangat menjaga aurat kaum wanita, sampaikan hingga nyawa dah melayang dari jasad pun. Islam masih melindungi aurat kaum wanita.

Wanita: SubhanaAllah. Besarnya kuasa Allah.. ♥

Syukran siapa yang dah (Y) Hamba Allah SWT Umat Rasulullah SAW

ROH YANG KEMBALI DIBULAN RAMADHAN

salam.

sebuah perkongsian dari FB yang amat berguna untuk panduan bersama.

TAZKIRAH RAMADAN

Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan. Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Di sini diberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah.

Sebarkan hal ini kepada seberapa ramai orang terdekat anda, dan mintalah mereka untuk melakukan hal yang sama. Yang jelas jika anda tidak meneruskan hal ini, maka anda telah melepaskan kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan beramal soleh. Jika anda melakukan dengan ikhlas insya Allah anda akan mendapat ganjaran pahala kebaikan.

Thursday, 18 July 2013

ayam goreng celup dengan kerepek kentang !!

salam.

Menarik je idea ayam goreng celup dengan kerepek kentang !! paste dulu ... buat tah bila



Ingredients
1 egg
2 Tbsp. milk
2 cups crushed sweet potato chips
8 chicken drumsticks, or 6 chicken thighs, or 4 boneless skinless chicken breasts
salt & pepper
cooking spray or olive oil mister
(optional) chopped fresh cilantro or parsley for garnish

Method

Preheat oven to 375 degrees F. Line a baking sheet with aluminum foil, then place a wire rack on top of the baking sheet for even cooking. (If you do not have a wire rack, you can just turn the chicken once halfway through baking.) Spray the wire rack with nonstick cooking spray. Set aside.

Prepare your dipping assembly line. In one shallow bowl, whisk together the egg and milk. In the second shallow bowl, add the crushed sweet potato chips. After that, place the prepared baking sheet with the wire rack.

Season chicken generously with salt and pepper. Then dip one piece of chicken in the egg mixture until completely coated. Then let the excess egg drip off, and transfer to the sweet potato chip mixture. Press the chicken into the chips gently until the entire piece is evenly coated, then lay on the prepared baking tray. Use cooking spray or an olive oil mister to give the chicken a final light coat of oil. Bake for 40 minutes or until the chicken is cooked through and juices run clear.

Remove and serve immediately with optional garnish and dipping sauce.
source : (c) 2012 Gimme Some Oven. All rights reserved.

Tuesday, 16 July 2013

Kurma Buah Paling Berkhasiat

salam.

dikongsikan oleh rakan FB

Bismillah.

Adakah anda tahu bahawa Kurma, buah paling berkhasiat dalam dunia (JOM SHARE)

• Percayakah anda bahawa kurma tidak menyalurkan bakteria dan mikrob? Ulat yang ada di dalam kurma lama dapat memusnahkan amuba dan membunuh bakteria yang mungkin menyerang manusia.

• Seandainya tidak kerana kurma dan kopi arab, nescaya penduduk Jazirah Arab akan diserang berbagai penyakit yang tidak diketahui hujung pangkalnya kecuali oleh Allah.

• Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?

• Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?

• Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?

• Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sehat daripada kaviar?

• Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?

• Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?

• Tahukah anda bahawa kurma barhi dianggap sebagai eliksir bagi para pemuda dan di dalamnya tersimpan rahsia besar kerana ia dapat menggiatkan kelenjar dan menguatkan saraf?

• Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?

• Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?

• Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya, dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?

• Tahukah anda bahawa terdapat sejenis pokok kurma yang mati seiring dengan kematian pemiliknya?

• Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?

• Tahukah anda bahawa kurma mengandung protein tumbuhan yang bagus dan mudah dicerna?

• Tahukah anda bahawa kurma mengandungi sejumlah vitamin, seperti vitamin A, vitamin B, vitamin C, biotin, riboflavin, dan lainnya?

• Tahukah anda bahawa kurma bermanfaat untuk mengubati kekurangan darah kerana ada kandungan zat besi dalam kadar yang tinggi?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat menguatkan rahim ketika melahirkan kerana mengandungi hormon pitosin yang berkhasiat mengatur proses melahirkan?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat mencegah keradangan kerana mengandung antiseptic dan antirematik?

• Percayakah anda bahawa kurma mengandungi kadar serat baik yang bermanfaat untuk membantu gerakan usus dan mencegah sembelit?

• Tahukah anda bahawa kurma dapat melindungi usus besar dari kanser?

• Tahukah anda bahawa kurma adalah penggekang nafsu makan?

• Tahukah anda bahawa jenis kurma yang kalorinya paling rendah adalah ‘ajwah Madinah, razizi, dan rabi’ah?

• Percayakah anda bahawa jenis kurma yang paling sesuai untuk mendapatkan tubuh yang ideal adalah Hulwah Ha`il, kerana setiap 100 gram darinya tidak mengandungi lebih dari 67 kalori?

• Percayakah anda bahawa jenis kurma yang paling banyak mengandungi mineral dan vitamin yang tinggi dari potasium dan besi adalah rabi’ah Madinah?

• Percayakah anda bahawa kurma adalah ubat bagi orang yang menderita kekurangan berat badan kerana kaya dengan tunggal-tunggal yang tidak memerlukan proses pencernaan?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat mengurangi ketegangan syaraf yang diakibatkan oleh aktiviti kelenjar tiroid yang melampau?

• Percayakah anda bahawa kurma adalah makanan yang mudah dicerna dan tidak memberatkan tubuh?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat mengurangi rasa lapar yang amat sangat pada orang yang berpuasa?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat menyediakan perut untuk menerima makanan dan mencegah konstipasi?

• Tahukah anda bahawa kurma dapat melancarkan kencing dan mencuci ginjal?

• Tahukah anda bahawa kurma dapat membersihkan liver dari racun dan meredakan pergolakan saraf?

• Tahukah anda bahawa kurma basah mengandung kadar gula tinggi yang mudah dicerna dan diserap seperti glukosa?

• Tahukah anda bahawa kurma basah dapat menurunkan tekanan darah bagi perempuan hamil dan menormalkannya ketika prakelahiran?

• Tahukah anda bahawa kurma basah dapat membersihkan usus besar (kolon) sehingga bermanfaat untuk membantu dan memudahkan proses melahirkan?

• Tahukah anda bahawa kurma dinamakan dengan manjam (tambang) kerana mengandung banyak unsur mineral seperti fosfor, kalsium, magnesium, besi, sodium, sulfur, dan klorin?

• Tahukah anda bahawa kurma terdiri dari 21% air, sejumlah besar vitamin, 2,1% protein, 18% lemak, 73% gula dan 3% serat?

• Percayakah anda bahawa kandungan kalori dari 1 kg kurma sama dengan kandungan 1 kg daging?

• Tahukah anda bahawa kandungan nutrisi 1 kg kurma mentah setara dengan 3 kg makanan lain?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat memelihara kelembaban dan kecerahan mata, serta menajamkan pandangan pada malam hari?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat melembabkan usus sehingga memeliharanya dari radang dan infeksi?

• Percayakah anda bahawa kurma membekalkan tubuh dengan zat besi yang diperlukan oleh darah dan fosfor yang membantu proses berfikir?

• Percayakah anda bahawa kurma menyuplai tubuh dengan panas dan vitamin yang membantu pertumbuhan dan menguatkan saraf?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat membantu menenangkan perasaan dan jiwa sehingga disarankan kepada orang yang berpenyakit saraf dan panas baran?

• Percayakah anda bahawa memakan kurma sebelum makan pagi dapat membunuh cacing?

• Percayakah anda bahawa kurma dianggap sebagai makanan paling baik di gurun sahara kerana dapat disimpan dalam masa yang lama tanpa ditimpa kerosakan?

• Percayakah anda bahawa kurma memainkan peranan yang baik dalam membersihkan zat-zat beracun yang dihasilkan oleh proses asimilasi bahan makanan dalam tubuh?

• Percayakah anda bahawa di antara penduduk Sahara dan Oasis tidak mengidap kanser kerana mereka biasa mengambil kurma sebagai makanan asas?

• Percayakah anda bahawa garam-garam alkali yang ada dalam kurma berfungsi untuk membetulkan kemasaman darah yang diakibatkan oleh pengambilan makanan-makanan berlemak yang melampaui batas?

• Tahukah anda bahawa kurma tidak mengandung zat-zat yang dapat menghalangi penyerapan zat besi?

• Tahukah anda bahawa kurma juga dapat meningkatkan daya serap dalam tubuh, khususnya pada anak-anak?

• Percayakah anda bahawa jenis zat-zat gula dalam kurma dapat diserap dengan cepat sehingga dapat terus sampai ke darah dan sel-sel tubuh?

• Percayakah anda bahawa kadar serat dalam kurma pada fase ruthab sekitar 2% dan meningkat hingga 4% pada kurma yang disimpan?

• Percayakah anda bahawa kurma mengandung fosfor dengan kadar yang lebih tinggi daripada kadar fosfor dalam apricot, pir, stroberi, dan anggur, dan bahwa dalam setiap 100 gram kurma terdapat 40 miligram fosfor?

Jemput-jemput Kentang Bakar

salam.

jemput-jemput ni dibuat dari lebihan isi ubi kentang yang buat Kentang Bakar bersama telor.

Add an egg to the leftover potato pulp (from 2 baked potatoes), ham, chives, cheese....Mix thoroughly.

Place in buttered mini muffin tins... sprinkle with extra cheese and chives.

Bake at 350 until nicely puffed..


- See more at: http://homecookinginmontana.blogspot.com/2010/04/egg-stuffed-baked-potato.html#sthash.FZ1lqSgB.dpuf


Bila-bila ada kelapangan boleh la cuba ... simple je kan.  Yang penting nampak sedap.  nak2 tengah POSER nih ....

Kentang Bakar Bersama Telor

salam.

2 baked potatoes
2 eggs
bacon/ham, cooked and diced
shredded cheese
salt and freshly ground black pepper
cilantro/ parsley/chives
butter/cream




- See more at: http://homecookinginmontana.blogspot.com/2010/04/egg-stuffed-baked-potato.html#sthash.FZ1lqSgB.dpuf

EASY CALZONES

salam.
copy paste dari FB, x berapa rajin nak translate !!!!


EASY CALZONES FOR EVERYONE!!
2 sheets of pie crust prepared or make your own.(OR 2 pizza crusts.)
5 tomatoes sliced thin.
a Tablespoon Herbs (Rosemary,oregano, basil or any Italian herbs)
Cream cheese, Parmesan, Mozzarella, Romano (or a blended package of fine shredded cheese)
salt and pepper to taste.
Blend the herbs and cheeses together

Roll out one crust...lay slices of tomatoes all over the crust about 2 fingers apart. Place a spoonful of the blended herbs, cream cheese, and other cheeses on top of the tomatoes. Salt and pepper to taste.

add another sprinkle of cheese over the top of the tomato. Gently place the top pie crust or pizza crust over the top. Seal all the way around. Take a drinking glass and gently cut out each bump of tomato. Make sure each round Calzone is sealed. Use a little water to ensure seal.

Give each Calzone a bath of garlic and melted butter then drop gently into hot grease until they brown or float to top...(You could also bake at 375 until brown. Serve with a good marinara sauce.

Roti Gebusssss

salam.


dari Sharifah Salmah SalMie 

Bahan2nya;
Air 260ml (agak2 dgn adunan.. jgn terlalu keras@lembik)
Telur 1 biji
Butter/Marjerin 60g
Gula 100gm (jika suka manis lbh kn)
Susu tepung 2sb
Garam 1sk
Tepung roti 600gm
Shortening 1sk
Mauripan 1sb

Cara2nya;
Campurkan semua bahan kemudian masukkan air dan uli sehingga menjadi doh yg lembut. Rehatkan seketika baru dibulat2kan seperti gmbr di atas. Tunggu sehingga naik baru dibakar sehingga masak.

Sunday, 14 July 2013

My Siakap Ala Nyonya

salam.

cuba masak ikut style sendiri  .... ngeh ...

Bahan-bahannya
1 ekor Ikan Siakap (bersihkan ikan)
2 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
3 batang serai
3 sudu cili boh merah
5 biji cili padi
1 kuntum bunga kantan
1 sudu besar kunyit serbuk
2 inci halia
1 bili tomato
Jus limau nipis secukupnya ( saya guna 1 biji )
garam secukupnya.

cara membuatnya
1. Satukan semua bahan dan kisar hingga lumat.
2. Lumurkan ke atas ikan siakap dan kukus / rebus hingga masak.

nak rujuk resipi asal kat sini ya :

http://isyraqresthouse.blogspot.com/2013/07/ikan-siakap-kukus-ala-nyonya.html

Sebagai tambahan untuk berbuka puasa masak sayur campur dan pengat ubi keladi.  Air plak buat air lobak merah (carrot) dan beli air kelapa muda.

Thursday, 11 July 2013

Mee Vs Coklat


salam.

PENTIIIING !!! .... WAJIB DIBACA ........
Ada seorang Wanita meninggal 'Mendadak' dgn 'Kelima Panca Indera keluar nanah .
Setelah diselidiki ternyata Wanita ini meninggal, bukan krna 'Bunuh Diri' atau 'Dibunuh', melainkan karena ketidaktahuan tentang 'Racun akibat Makanan'.


- Wanita ini memiliki kebiasaan makan coklat. tiap hari, ini tidak masalah.
Masalahnya, malam itu wanita ini kebanyakan makan 'MIE GORENG'.
-Sebenarnya cma makan mie goreng saja juga tidak masalah, karena orang rumahnya juga banyak makan mie malam itu dan tak ada yang meninggal.

Tetapi, karena MIE itu mengandung 'Arsenic Pentoxide' (As2O5) & berhubung habis makan MIE .. wanita itu makan COKLat.
Terjadilah "Reaksi Kimia" di dalam perut yang membuat 'Arsenic Pentoxide' (As2O5) berubah menjadi Arsenic Trioxide (As2O3) yang sangat beracun.

- Inilah yg Mengakibatkan :
• Hati
• Jantung
• Ginjal
• Pembuluh darah rusak
• Usus Berdarah
• Pembuluh darah Melebar
- Sehingga wanita itu Meninggal dengan
sangat Mengenaskan dengan Kelima Panca Indera 'Keluar Darah' saat itu.

- Jadi Hati-hati!!
Jika habis banyak makan.
• MIE goreng
•. MIE kering
•. MiE soto
- Jangan makan coklat pada saat yang 'Bersamaan' !!!

- Copy paste-lah jika Anda 'Merasa' ini cukup 'Penting'
- Kasih tau ke semua Teman atau Keluarga. - Mari berbagi Kepedulian Kita dengan Sesama!!!

Satay Ayam ala Haji Samuri Kajang

salam.
Semasa berjalan-jalan di alam maya pagi ni, terserempak dengan blog resipilihan2u .... belek-belek ada plak resipi satay haji samuri.  Mula terbayang satay kajang !!!!
So pastekan untuk simpanan dan rujukan, tang bila nak buat or jadi satay tu korang jangan tanya !!!  TQ tuan punya resipi .... x tau blog tu aktif ke tak sebab dah lama tak update tapi apa2 pon terima kasih daun keladi.

Kalu kat kelantan femes satay baung.  Banyak kedai yang jual satay baung.  Kami biasa order satay baung kat stesen keretapi pasir mas.

----------------------------------------------


Berikut adalah sedikit resepi Sate/satay Ayam ala Haji Samuri Kajang, resepi ini di sediakan khas buat penggemar Satay/sate Samuri...


1 ekor ayam 2kg (dipotong 12 ketul)
5 Batang serai (diblendkan hingga halus)
ร‚½ kilo bawang merah (diblendkan hingga halus)
200 gram halia (diblendkan hingga halus)
300 gram lengkuas (diblendkan hingga halus)
50 gram jintan manis (diblendkan hingga halus)
30 gram jintan putih (diblendkan hingga halus)
50 gram kunyit (diblendkan hingga halus)
1 cawan gula pasir
5 camca teh garam

Untuk kuah Satay Samuri
½ kilo kacang mentah (goreng dan tumbuk kasar)
7 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2 batang serai
1 stgh inci halia
5 tangkai cili kering
2 papan gula melaka
2 sudu asam jawa, diambil airnya.
Gula dan garam secukup rasa


Cara buat sate/satay Samuri

1. Ayam diperap tidak lebih dari 12 jam (lebih masukkan dalam peti ais) dengan bahan yang telah dinyatakan untuk Satay Ayam samuri
2. Bakar Arang hingga Tiada kelihatan Api yang marak
3. Bakarkan Satay Ayam samuri hingga Masak
4. Kipas diguna untuk kontrolkan haba
5. Kilatkan Ayam dengan Air Perapan dan Minyak dengan berus Serai bila perlu
6. Satay ayam samuri masak, bila luarannya mula kelihatan golden brown dan garing !!!
7. Hidangkan untuk makan begitu sahaja ataupun dengan nasi himpit


Cara membuat kuah

1. Hiris bawang merah, bawang putih, halia, serai, dan cili kering.. kemudian gorengkan semuanya dengan minyak.
2. Setelah agak garing, toskan gorengan tadi dan kisar halus.. (tambah sikit air semasa mengisar)
3. Setelah dikisar, masukkan air asam jawa, dan kacang tanah (yg telah digoreng dan ditumbuk kasar tadi.). Kacau rata kesemuanya.
4. Didihkan campuran tadi.
5. Masukkan gula melaka, garam dan gula secukup rasa.
6. Jika terlalu pekat, boleh lah ditambah sedikit air.
7. Kuah kacang hendaklah cukup manis untuk dimakan bersama nasi himpit dan satay ayam.
8. Apabila telah mendidih, tutup periuk dan kecilkan api. Tunggu sehingga minyak dari kacang tanah telah naik ke permukaan, sambil dikacau sekali sekala

Wednesday, 10 July 2013

Salam Ramadhan

Assalamualaikum sahabatku semua...

tujuan memaparkan gambar ini bkn la berniat utk mengaibkan sesiapa...hanya sekadar utk kita jadikan ikhtibar... malam tadi 9 mei 2012 sekitar jam 12.30am sy menziarahi jiran sy yg telah dijemput Allah pulang ke rahmatullah... masa sy tiba.. ada beberapa org diluar surau.. dan ada tiga org disini jenazah..dua darinya sedang berbual bertanyakan hal penyebab kematian..yg seorg lagi sedang membaca Yassin...

selepas memberi salam dan berjabat tgn ..sy terus sedekahkan surahYassin buat arwah.. ketika dua helaian terakhir surah Yassin dibaca sy dapati tiada siapa lagi disisi jenazah mau pun disisi sy.. yg tinggal hanya sy dan Arwah..

Ya Allah... Hanya ENGKAU sahaja mengetahui perasaan ini.. tinggallah jenazah ini tanpa ditemani anak isteri mau pun saudara mara.. sy jadi serba salah.. kalau sy tinggalkan juga ..maka bersendirian la ia..

tanpa sy sedar airmata ini menitis.. membayangkan keadaan diri sy nanti..adakah yg menemani sy nanti hingga ke kuburan..adakah yg akan menghadiahkan sy surah2 suci buat penenang diri di alam sana...

sahabatku... benarlah sabda Rasulullah SAW Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya :

"Tiga perkara yang akan mengikuti mayat dan dua daripadanya akan pulang. Hanya satu sahaja yang akan bersamanya dalam kubur. Perkara tersebut ialah : Kaum kerabat, harta benda dan amalannya. Semua kaum kerabat dan harta bendanya akan pulang, manakala yang kekal bersamanya ialah amalannya "


Apabila kita mati tiada siapa lagi yg akan menemani kita... hanya Amalan yg akan menemani kita.. ayuhlah sahabatku.. kita menginsafi diri kita.. lupakan segala kejahatan yg lama..Allah itu maha pengampun.. kita kemabililah menjadi hambanya yg bertaqwa.. dunia hanya persinggahan , tiada yg kekal diatas muka bumi ini..semuanya pasti akan merasai mati...

perbanyakkanlah amalan utk kita bawa pulang ke sana nanti...

p/s : kepada anak2.. apabila perkara ini terjadi kpd ibu bapa anda atau kaum kerabat anda..jgn lah tinggalkan org yg anda kasihi sendirian..temani la ia sampai kekuburan.. jgnlah hanya semasa hidupnya sahaja kamu memerlukannya.. dia juga memerlukan mu semasa matinya...berdoalah setiap hari utk mereka dialam sana.. doa2 anak yg soleh akan menyelamatkan mereka dari seksa kubur..Insyallah...

Maafkan sy andai coretan ini membuatkan ada yg tidak senang....Jika Pesanan Ini Berguna Untuk Anda Sila SHARE Pada Sahabat2 Anda....

Walllahualam..
SUMBER : http://www.facebook.com/lisa.ghazali.5

Ikan Siakap Kukus Ala Nyonya

salam.

semalam jejalan cari makan ngan geng opis, konon menyambut ramadan .... kami tempah satu meja di The Ritz Boutique Restaurant, KB.

The Ritz Boutique Restaurant menyediakan pelbagai jenis makanan dari menu tempatan sehingga menu barat merupakan sebuah restoran ekslusif yang terletak di Paya Bemban Kota Bharu.
Salah atu hidangan adalah Siakap Stim Ala Nyonya .... masing2 suka sangat dan cuba cari resepi kat google.

Ini antara yang jupe .... dari blog potretkasih ... tuan punya resipi, minta izin paste kat sini sebab nak cuba masak.

Bahan-bahannya
1 ekor Ikan Siakap  (bersihkan ikan)
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 batang serai
5 biji cili merah
6 biji cili padi
1 kuntum bunga kantan
1 cm kunyit hidup
1 cm halia
sos thai secukupnya
jus limau nipis secukupnya ( saya guna 1/2 biji lemon)
garam,gula, perasa secukupnya.
cara membuatnya
1. Satukan semua bahan dan kisar hingga lumat.
2. Tumis hingga wangi dan pecah minyak kemudian sesuaikan rasa garam dan manisnya.
3. Lumurkan ke atas ikan siakap dan kukuslah hingga masak.
4. Hidangkan dengan nasi panas. Layan!
satu lagi dari armalina-myownstyle

ikan siakap dibersihkan dah dikukus smpai masak (20-30min)

bahan2 kuah:
(dikisar)
-4biji cili
-5biji bwg merah
-2biji bwg putih
-2biji tomato
-sedikit kunyit (aku pakai kunyit serbuk je)

-1kuntum bunga kantan (dibelah 4)
-sedikit daun kesum
-2keping asam keping
-gula n garam secukupnye.

bahan2 kisar tu dikisar lah dgn air lebih kurang 2cawan gitu..
pastu dimasukkan ke dalam periuk,dipanaskan dgn api sederhana..
pastu masukkan lah bunga kantan,daun kesum,asam keping,gula,garam n perasa..

tggu smpai mendidih..kacau2 sikit..biar smpai pekat sikit kuah tu..
sementara tu,ikan siakap tu pun dh masak,boleh la tuang kat atas ikan tu..hidangkan panas2..
caranya / kaedahnya berlainan tapi bahan-bahan hampir sama .... bolehlah cuba emmmm may be combain dedua resepi nih hehehehe

=====================================================


Susu Kambing Kurma Madu Vanilla Coklat

Keje-keje harian sebagai penjual online salin alamat customer kat kertas purple! ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Sedap ke skkmvc ni? Ramai ke org beli?? Berkesan tak?? Banyak khasiat x?? Kalau jd agent/stokis/dropship senang jual x??




Nak tahu hebat ke tak, BERTINDAK!

018-910 5227

Tuesday, 9 July 2013

45 USES FOR LEMONS

salam.

panjang tak sempat nak baca, so simpan dulu kat sini :

45 USES FOR LEMONS THAT WILL BLOW YOUR SOCKS OFF!!!

Most people are familiar with the traditional uses for lemons to soothe sore throats and add some citrus flavor to our foods.

However the diversity of applications for lemons far exceeds general knowledge and once you read the following list, you'll likely want to stock at least a few lemons in your kitchen 24-7.


1. Freshen the Fridge
Remove refrigerator odors with ease. Dab lemon juice on a cotton ball or sponge and leave it in the fridge for several hours. Make sure to toss out any malodorous items that might be causing the bad smell.

2. High Blood Pressure
Lemon contains potassium which controls high blood pressure and reduces the effect of nausea and dizziness.

3. Prevent Cauliflower From Turning Brown
Cauliflower tend to turn brown with even the slightest cooking. You can make sure the white vegetables stay white by squeezing a teaspoon of fresh lemon juice on them before heating.

4. Mental Health
Lemon water can also prep up your mood and relieve you from depression and stress. Long distance walkers and world travelers as well as explorers look upon the lemon as a Godsend. When fatigue begins, a lemon is sucked through a hole in the top. Quick acting medicine it is, giving almost unbelievable refreshments.

5. Refresh Cutting Boards
No wonder your kitchen cutting board smells! After all, you use it to chop onions, crush garlic, and prepare fish. To get rid of the smell and help sanitize the cutting board, rub it all over with the cut side of half a lemon or wash it in undiluted juice straight from the bottle.

6. Respiratory Problems
Lemon water can reduce phlegm; and can also help you breathe properly and aids a person suffering with asthma.

7. Treating Arthritis and Rheumatism
Lemon is a diuretic - assists in the production of urine which helps you to reduce inflammation by flushing out toxins and bacteria while also giving you relief from arthritis and rheumatism.

8. Prevents Kidney Stones
Regular consumption of the refreshing drink -- or even lemon juice mixed with water -- may increase the production of urinary citrate, a chemical in the urine that prevents the formation of crystals that may build up into kidney stones.

9. Keep Insects Out of the Kitchen
You don’t need insecticides or ant traps to ant-proof your kitchen. Just give it the lemon treatment. First squirt some lemon juice on door thresholds and windowsills. Then squeeze lemon juice into any holes or cracks where the ants are getting in. Finally, scatter small slices of lemon peel around the outdoor entrance. The ants will get the message that they aren’t welcome. Lemons are also effective against roaches and fleas: Simply mix the juice of 4 lemons (along with the rinds) with 1/2 gallon (2 liters) water and wash your floors with it; then watch the fleas and roaches flee. They hate the smell.

10. Anti-Aging
Lemon water reduces the production of free radicals which are responsible for aging skin and skin damage. Lemon water is calorie free and an antioxidant.

11. Fruit and Vegetable Wash
You never know what kind of pesticides or dirt may be lurking on the skin of your favorite fruits and vegetables. Slice your lemon and squeeze out one tablespoon of lemon juice into your spray bottle. The lemon juice is a natural disinfectant and will leave your fruits and vegetables smelling nice too.

12. Treat Infections
Lemon water can fight throat infections thanks to its antibacterial property. If salt water does not work for you, try lime and water for gargling.

13. Deodorize Your Garbage
If your garbage is beginning to smell yucky, here’s an easy way to deodorize it: Save leftover lemon and orange peels and toss them at the base under the bag. To keep it smelling fresh, repeat once every couple of weeks.

14. Keep Guacamole Green
You’ve been making guacamole all day long for the big party, and you don’t want it to turn brown on top before the guests arrive. The solution: Sprinkle a liberal amount of fresh lemon juice over it and it will stay fresh and green. The flavor of the lemon juice is a natural complement to the avocados in the guacamole. Make the fruit salad hours in advance too. Just squeeze some lemon juice onto the apple slices, and they’ll stay snowy white.

15. Purges The Blood
We consume a lot of junk food or food with a lot of preservatives and artificial flavours. This builds up a lot of toxins in the blood and body but daily consumption of lemon water helps to purify the blood.

16. Make Soggy Lettuce Crisp
Don’t toss that soggy lettuce into the garbage. With the help of a little lemon juice you can toss it in a salad instead. Add the juice of half a lemon to a bowl of cold water. Then put the soggy lettuce in it and refrigerate for 1 hour. Make sure to dry the leaves completely before putting them into salads or sandwiches.

17. Oral Health
Lemon juice also stops bleeding gums and reduces toothaches

18. Lighten Age Spots
Why buy expensive creams when you’ve got lemon juice? To lighten liver spots or freckles, try applying lemon juice directly to the area. Let it sit for 15 minutes and then rinse your skin clean. It’s a safe and effective skin-lightening agent.

19. Create Blonde Highlights
For salon-worthy highlights, add 1/4 cup lemon juice to 3/4 cup water and rinse your hair with the mixture. Then, sit in the sun until your hair dries. To maximize the effect, repeat once daily for up to a week.

20. Make a Room Scent/Humidifier
Freshen and moisturize the air in your home on dry winter days. Make your own room scent that also doubles as a humidifier. If you have a wood-burning stove, place an enameled cast-iron pot or bowl on top, fill with water, and add lemon (and/or orange) peels, cinnamon sticks, cloves, and apple skins. No wood-burning stove? Use your stovetop instead and just simmer the water periodically.

21. Clean and Whiten Nails
Pamper your hands without a manicurist. Add the juice of 1/2 lemon to 1 cup warm water and soak your fingertips in the mixture for 5 minutes. After pushing back the cuticles, rub some lemon peel back and forth against the nail.

22. Cleanse Your Face
Zap zits naturally by dabbing lemon juice on blackheads to draw them out during the day. You can also wash your face with lemon juice for a natural cleanse and exfoliation. Your skin should improve after several days of treatment. Lemon water is also a cooling agent, best way to beat the heat.

23. Freshen Your Breath
Make an impromptu mouthwash by rinsing with lemon juice straight from the bottle. Swallow for longer-lasting fresh breath. The citric acid in the juice alters the pH level in your mouth, killing bacteria that causes bad breath. Rinse after a few minutes because long-term exposure to the acid in lemons can harm tooth enamel.

24. Treat Flaky Dandruff
If itchy, scaly dandruff has you scratching your head, relief may be no farther away than your refrigerator. Just massage two tablespoons lemon juice into your scalp and rinse with water. Then stir one teaspoon lemon juice into one cup water and rinse your hair with it. Repeat daily until your dandruff disappears.

25. Get Rid of Tough Stains on Marble
You probably think of marble as stone, but it is really petrified calcium (also known as old seashells). That explains why it is so porous and easily stained and damaged. Those stains can be hard to remove. If washing won’t remove a stubborn stain, try this: Cut a lemon in half, dip the exposed flesh into some table salt, and rub it vigorously on the stain. But do this only as a last resort; acid can damage marble. Rinse well. Use These Lemons To Clean - Easy and Effective

26. Remove Berry Stains
It sure was fun to pick your own berries, but now your fingers are stained with berry juice that won’t come off no matter how much you scrub with soap and water. Try washing your hands with undiluted lemon juice, then wait a few minutes and wash with warm, soapy water. Repeat until your hands are stain-free.

27. Soften Dry, Scaly Elbows
Itchy elbows are bad enough, but they look terrible too. For better looking (and feeling) elbows, mix baking soda and lemon juice to make an abrasive paste, then rub it into your elbows for a soothing, smoothing, and exfoliating treatment. Rinse your extremities in a mixture of equal parts lemon juice and water, then massage with olive oil and dab dry with a soft cloth.

28. Headaches
Lemon juice with a few teaspoons of hot tea added is the treatment of a sophisticated New York bartender, for those who suffer with hangover headaches--and from headaches due to many other causes. He converts his customers to this regime, and weans them away from drug remedies completely.

29. Chills and Fevers
Chills and fevers may be due to a variety of causes; never the less the lemon is always a helpful remedy. Spanish physicians regard it as an infallible friend.

30. Diptheria
Skip the vaccine for this disease. Lemon Juice Treatment still proves as one of the most powerful antiseptics and the strong digestive qualities of the fruit are admired around the world. With the juice every hour or two, and at the same time, 1/2 to 1 tsp. should be swallowed. This cuts loose the false membrane in the throat and permits it to come out.

31. Vaginal Hygiene
Diluted lemon juice makes a safe and sane method of vaginal hygiene. Though it is a powerful antiseptic it is nevertheless free from irritating drugs in douches and suppositories.

32. Forget The Moth Balls
A charming French custom to keep closets free from moths is to take ripe lemons and stick them with cloves all over the skin. The heavily studded lemons slowly dry with their cloves, leaving a marvelous odor throughout the closets and rooms.

33. Stomach Health
Digestive problems are the most common ailments but warm water and lime juice is the solution to most digestive problems. Lemon juice helps to purify the blood, reduces your chances of indigestion, constipation, eliminates toxins from the body, adds digestion and reduces phlegm.

34. Disinfect Cuts and Scrapes
Stop bleeding and disinfect minor cuts and scraps by pouring a few drops of lemon juice directly on the cut. You can also apply the juice with a cotton ball and hold firmly in place for one minute.

35. Soothe Poison Ivy Rash
You won’t need an ocean of calamine lotion the next time poison ivy comes a-creeping. Just apply lemon juice directly to the affected area to soothe itching and alleviate the rash.

36. Remove Warts
You’ve tried countless remedies to banish warts and nothing seems to work. Next time, apply a dab of lemon juice directly to the wart using a cotton swab. Repeat for several days until the acids in the lemon juice dissolve the wart completely.

37. Bleach Delicate Fabrics
Avoid additional bleach stains by swapping ordinary household chlorine bleach with lemon juice, which is milder but no less effective. Soak your delicates in a mixture of lemon juice and baking soda for at least half an hour before washing.

38. Clean Tarnished Brass and Polish Chrome
Say good-bye to tarnish on brass, copper, or stainless steel. Make a paste of lemon juice and salt (or substitute baking soda or cream of tartar for the salt) and coat the affected area. Let it stay on for 5 minutes. Then wash in warm water, rinse, and polish dry. Use the same mixture to clean metal kitchen sinks too. Apply the paste, scrub gently, and rinse. Get rid of mineral deposits and polish chrome faucets and other tarnished chrome. Simply rub lemon rind over the chrome and watch it shine! Rinse well and dry with a soft cloth.

39. Replace Your Dry Cleaner
Ditch the expensive dry-cleaning bills (and harsh chemicals) with this homegrown trick. Simply scrub the stained area on shirts and blouses with equal parts lemon juice and water. Your “pits” will be good as new, and smell nice too.

40. Boost Laundry Detergent
For more powerful cleaning action, pour 1 cup lemon juice into the washer during the wash cycle. The natural bleaching action of the juice will zap stains and remove rust and mineral discolorations from cotton T-shirts and briefs and will leave your clothes smelling fresh. Your clothes will turn out brighter and also come out smelling lemon-fresh.

41. Rid Clothes of Mildew
Have you ever unpacked clothes you stored all winter and discovered some are stained with mildew? To get rid of it, make a paste of lemon juice and salt and rub it on the affected area, then dry the clothes in sunlight. Repeat the process until the stain is gone.

42. Eliminate Fireplace Odor
There’s nothing cozier on a cold winter night than a warm fire burning in the fireplace รข€” unless the fire happens to smell horrible. Next time you have a fire that sends a stench into the room, try throwing a few lemon peels into the flames. Or simply burn some lemon peels along with your firewood as a preventive measure.

43. Neutralize Cat-Box Odor
You don’t have to use an aerosol spray to neutralize foul-smelling cat-box odors or freshen the air in your bathroom. Just cut a couple of lemons in half. Then place them, cut side up, in a dish in the room, and the air will soon smell lemon-fresh.

44. Deodorize a Humidifier
When your humidifier starts to smell funky, deodorize it with ease: Just pour 3 or 4 teaspoons lemon juice into the water. It will not only remove the off odor but will replace it with a lemon-fresh fragrance. Repeat every couple of weeks to keep the odor from returning.

45. Reduce Asthma Symptoms
In addition to a general detoxifying diet, 2 tablespoons of lemon juice before each meal, and before retiring can reduce asthma symptoms.

* If you do consume lemon peel, stick to organic lemons to reduce your pesticide exposure.

Serangan Cirit Birit

salam.

Pada 2 Julai 2013, bawa anak ke emergency room Hospital Lati sebab dah masuk hari ke 4 cirit birit dan muntah.  Lepas daftar dan tunggu around 20-30 minit, kami dipanggil masuk dan mendapat rawatan.  Kena masukkan air sebab badan dah kering !!!  Meraung si kecik tu bila kena cucuk jarum.  Nak buat camne, tahan je la sambil pujuk dia supaya berenti nangis.

Then doc cakap "Kena masuk wad ni, tengok dulu sampai esok camana." ... Aku hanya mampu angguk kecil .....

Gambar : tangan kena balut supaya jarum untuk masukkan air tidak tercabut.  Stress betul bila terasa macam kena ikat kan !!! asik meraung dan merengek je ... adeeeiii

sabar-sabar.  Makan langsung tak nak.  Minum pon sikit je ... Sib baik dia masih nak susu ibu, alhamdulillah.





Gambar : Second day tangan mula bengkak, so pihak hosp cabut jarum dari tangan.  Bila dah tak de jarum kat tangan, bukan main happy n aktif lagi dia !!! Terasa bebas kot ....


Makan minum masih tak lalu.




Gambar : Disebabkan masih lagi cirit-birit walaupon dah berkurangan, jadi terpaksa pasang balik jarum kat kaki untuk masukkan ubat.  Meraung n menangis balik pada petang hari ke dua.



Pada malam kedua, mula ada bintik2 kat tangan yang bengkak.  Alegik plaster la plak emmm same case ngan aku masa kena warded dulu.

Minta ubat/krim dengan pihak Hospital, tak de plak.  Kena tunggu farmasi hospital buka pagi esok.

Sib baik la aku pernah lalui masalah cenggini, so ambil jalan alternatif bagi rawatan untuk sementara waktu.  Kalu tak cepat sure gatal merenyam tangan tu.

Aku ambil air suam n lap kan tangan dia berulang kali.  Alhamdulillah kesan gatal2 hilang.  Bengkak juga beransur surut.


Inilah gayanya pada hari ke 3.  Pepagi dah minta makanan, lepas dah kenyang terus terlena.  Cam berehat kat tepian pantai plak dia emmm siap silang kaki tangan !!!!

Alhamdulillah, anak boleh keluar tengah hari tu (4 Mei 2013) setelah 3 hari 2 malam menginap di wad 5 iaitu wad kanak-kanak Hospital Lati Pasir Mas.








Monday, 8 July 2013

Ketibaan n Pendaftaran MISSKPM 2013


salam.

Majlis Ihtifal SSKPM Peringkat Kebangsaan Tahun 2013 : 04 hingga 07 Julai 2013.

Ketibaan peserta dari seluruh negara di SMKA Falahiah, Tumpat, Kelantan.







Urusetia mengurus pendaftaran peserta-peserta.














Guru pengiring menyerahkan pas kepada pelajar-pelajar yang mengambil bahagian.











Selesai pendaftaran, peserta bergerak ke blok asrama penginapan sepanjang MISSKPM berlangsung.












Adik-adik cilik yang comel antara penyeri MISSKPM 2013 !!!!
















Monday, 1 July 2013

Majlis Ihtifal SSKPM Peringkat Kebangsaan Tahun 2013

salam.

Majlis Ihtifal SSKPM Peringkat Kebangsaan Tahun 2013 : 04 hingga 07 Julai 2013- "Ahlan Wa Sahlan! Selamat Datang kepada seluruh Kontinjen Negeri..Selamat Bertandang ke Tanah Serendah Sekebun Bunga, Negeri Cik Siti Wan Kembang, Kelantan Darulnaim"

Back to Westernnnnn

salam.

Buat lagi sekali sebab ada balance ayam yang dah perap tapi yang ni versi terlebih kicap !!!!

Saje tambah kicap memandangkan versi pertama macam nampak cerah ... pucat je tapi dua2 sedap.


Lebihan kuah boleh buat sos makan dengan kentang penyek.





Masak Kampong Style

salam.

 Kerabu Macang / Bacang.

Semua resepi ada kat entry sebelum ni atau google je .... di Tiffin Biru pon leh gak dirujuk !!!


Ikan Jelawat Goreng Kunyit.

Gini le bila melepak kat rumah ujung minggu !!!


Ikan Jelawat Masak Daun Kesum.

Main boh je apa2 yang ada, saje buat kuah.


Peria Goreng.

Dah lama tak makan peria teringin la plak kan, tapi disebabkan En Hubby x leh makan udang, so goreng peria kosong je !!




Set Minum Petang

salam.

Semasa ke Tanah Merah Jumaat lepas, singgah beli jagung manis.  Rebus gitu je memang sedap.
Ada lebihan lagi tu, potong2 kecik.  Masak bubur jagung.

Rebus jagung dengan santan dan sedikit beras pulut hingga masak.
Masukkan sekeping gula melaka yang besar (nisa) dan garam secukup rasa.

Hidang panas-panas atau sejukkan dalam ais box kejab.


Gorengkan kerepok keping buat jajang .... ngap2 depan TV tengok TRW !!!

Main Masak-masak

salam.

Sebelum masuk dalam pembakar.
Ayam dah perap semalaman dengan lada hitam, garam, sos tiram, kicap, sos tomato dan sos cili.
potong ubi kentang dan lobak merah.
Masukkan semua bahan ke dalam loyang dan bakar 40 minit dengan suhu 230 darjah.


10 minit sebelum masak (selepas 30 minit), masukkan kacang manis dan sayur-sayur lain.
Bakar sehingga masak.










Bila dah masak dan suam-suam, masukkan tomato yang telah dipotong dan gaul2kan.

Sedia untuk makan.
  

Tiada Punch Card

salam.

1 Julai 2013 : Aku sampai opis tepat pukul 8.00 pagi setelah bercuti pada hari AHAD sempana TRW masuk final Piala FA.  Alhamdulillah TRW menang 1-0 mengalahkan JDT.  Gomo Kelate Gomo.  Tahniah TRW.  dan Terima kasih banyak-banyak kepada semua penyokong setia TRW kerana mengerah tenaga, masa bagi memberi sokongan padu kepada pasukan TRW.  Tahniah juga kepada JDT, walaupon tak menang ... bukan bermakna korang tak kuat atau tak mampu tetapi sebab JUARA hanya satu je, satu kena menang dan satu kena kalah.  Teruskan semangat juang korang semua bagi memajukan sukan bola sepak Malaysia.

Berbalik pada cerita masuk opis tadi ... emmm alkisahnya tak de punch card Julai, yang ada punch card Jun.  Ni semua gara-gara lupa nak tukar punch card ke Julai ... ari kamis tu kan awal lagi so tak perasan lak ari ni keje dah masuk bulan lain :-)  emmmm nasib la!!!