Wednesday 4 December 2013

Ayahanda Arwah Ammar

salam.

Ketika Ayah Ammar ditanyakan soalan..

Bagaimana Ustaz mampu mendidik Ammar sehingga dia menjadi seperti itu, sedangkan ustaz seorang yang sibuk dengan usaha dakwah di luar dan di dalam negara.

Kata Ayah Ammar,

Sebelum saya berkahwin dengan isteri saya, awal-awal lagi saya dah jelaskan kepada isteri yang saya nak buat kerja dakwah, jadi saya perlukan sokongan dan bantuan dari dia.

25 tahun kami berkahwin, itulah kehidupan kami, saya sibuk dengan urusan dakwah, dan ibunya sibuk dengan urusan dakwah juga..

Tapi saya dan isteri yakin dengan Janji Allah, apabila kita menjaga urusan dengan Allah, Allah akan bantu..

Sebenarnya Ibu dan ayah sendiri harus komited* dengan Allah, dan Allah sendiri akan uruskannya..

Untuk Ammar, saya hanya bagi dia wawasan ummatik , dia sendiri akan gerak, Allah yang bantu dia..

*Begitu kuat ayah & ibu Ammar percaya dan yakin kepada Allah.

Tidak mustahil Arwah Ammar jadi seperti ini skrg, kerana tarbiah daripada kluarga sejak awal lagi dengan misi dan matlamat yang jelas untuk wawasan ummatik..

Semuanya bermula daripada kluarga, tapi skrg ni, *sesetengah mak & ayah inginkan anak mereka jadi soleh dan solehah, tapi mak & ayah itu sendiri tidak memulakan sendiri dan tidak menunjukan usaha ke arah itu..

Al-Fatihah buat arwah Ammar..

Perkongsiaan ini ditulis oleh Ya Muhammad

No comments:

Post a Comment