Wednesday 18 December 2013

Bila Musibah Bertimpa-timpa

salam.

Lately ni kesempatan menulis agak terhad, pack dengan kerja-kerja harian.  Kejadian semalam membuatkan saya berfikir panjang.  Ia berlaku kerana keegoan, kebodohan, kelalaian dan kemarahan yang berkuasa dalam diri.  Akhirnya musibah yang menimpa.

Mengimbas kembali peristiwa di pagi hari yang sedikit kedinginan, membuatkan kami lewat bangun.  Ditambah pula dengan jam yang kekurangan bateri, jarumnya menunjukkan angka 6.40 (waktu sebenar tidak diketahui).  Kami bergegas mandi dan menyiapkan anak-anak ke rumah pengasuh.  Bila hidupkan enjin kereta, jam di situ menunjukkan angka 8:03.  Baru tersedar kami tertipu dengan jam dinding.  Niat untuk datang awal ke pejabat hanya tinggal niat.

Kami tiba di pejabat jam 8:23 pagi, punch card merah menyala.  Gagahkan diri memanjat tangga pejabat, hati hanya ingat nak ambil barang untuk persediaan mesyuarat dan terus ke bilik mesyuarat. 

Semalam sebenarnya telah dijadualkan mesyuarat dari jam 8.00 pagi hingga 4.00 petang.  Sewaktu masing-masing telah bersedia untuk bermesyuarat, tetiba tuan pengerusi mengumumkan mesyuarat dibatalkan dan berlalu meninggalkan bilik mesyuarat.  Kami semua terpinga-pinga dan memandang sesama sendiri. 

"Apa nak buat ni ?? Balik ke opis ke atau terus tunggu di bilik mesyuarat ??? "
Disebabkan terlalu mengikut rasa hati dan keputusan bodoh, dengan alasan tak masuk akal serta emosi budak sekolah, seorang ketua yang sepatutnya menjadi contoh kepada kakitangan bawahan membatalkan mesyuarat.

Kami keluar dari bilik mesyuarat dengan seribu satu rasa.  Bila fikiran berserabut dan hati marah, aku lalai.  Aku tertinggal purse dalam bilik mesyuarat !!! Apa lagi .... HILANG semua dokumen penting dan juga wang belanja.

Selepas berusaha ke sana ke mari mencari barang hilang, aku kembali ke bilik mesyuarat yang di sambung semula jam 3.30 petang.  Tak de ape sangat pon yg dia nak sampaikan, naper la nak emo sangat pagi tadi ~ Ya Allah jangan bagi dia terus berEMO macam tu, penat kami !!!

 Balik rumah, bila pandang jam dinding tu rasa nak baling ke laut ..... jarum jam tu dah mati !!!  Kalu dia mati camtu pagi tadi, takde lah aku lewat !!!  Astagfirullahalazim 7X eeemmm tak baik berKALAU.

"Alhamdulillah, IC duk tempat lain, tak hilang sekali, so pagi ni boleh buat ATM Card lain dan ambil duit belanja.  Urusan lain tu minggu depan boleh ambil cuti dan settle kan " ~ itu lah perancangan kami pagi tadi.

Selepas menunggu 2 jam di bank, kami dimaklumkan semua urusan tidak dapat dibuat sebab OFFLINE.  Ya Allah sabarkan hati ini dengan dugaan ini.  Dah lah pagi tadi nak basuh kain, washing machine hang !!!! sekarang bank Offline ADUSSSS !!!

Menapak balik ke opis dalam keadaan POKAI.  On pc dan tulis blog.  Ok .... sekarang hati dah kembali tenang, boleh sambung keje !!!!  TQ ALLAH kerana mengingatkan aku yang lalai, ampuni aku ya Allah, amin.




No comments:

Post a Comment