Monday 22 April 2013

Manusia Komputer Shakuntala Devi

salam.

Lagenda Matematik Shakuntala Devi dari India yang digelar sebagai 'komputer manusia terpantas di dunia'.  Beliau membuat pengiraan matematik yang kompleks dikenali juga sebagai kanak-kanak ajaib telah meninggal dunia di sebuah hospital di sini hari ini berikutan masalah pernafasan. 
Devi, yang telah mempesonakan dunia dengan kehebatan beliau selama beberapa dekad kini berumur 83 tahun.
"Dia meninggal dunia di Hospital Bangalore," kata 
DC Shivadev dari Yayasan Amanah Raya Pendidikan Shakuntala Devi . Doktor mengisytiharkan Devi meninggal pada 08:15. 
Menurut Shivadev, Devi telah dimasukkan ke hospital beberapa minggu yang lalu kerana masalah pernafasan yang kritikal. "Dia juga kemudiannya mengalami masalah jantung dan buah pinggang," kata Shivadevi
Satu ketika dulu di India, Devi menyelesaikan penambahan nombor 16-digit dengan satu sama lain dan menggandakan hasilnya dengan satu jujukan nombor dalam jangka waktu yang singkat, dan mencari jawapan kepada punca kuasa tiga yang terhasil hanya dalam sekelip mata.
Devi yang tidak mempunyai pendidikan formal mempunyai keupayaan untuk memberitahu hari minggu mana-mana tarikh yang diberikan dalam abad yang lalu dalam sekelip mata.
"Hadiah Tuhan. Berkualiti terunggul," begitulah Devi pernah merasakan perbezaan yang unik itu yang mula menunjukkan bakat sejak berusia tiga. Beliau telah dipetik sebagai berkata bahawa tiada seorang pun dalam keluarganya menunjukkan sebarang tanda-tanda mempunyai keunikan yang sama mengenai angka. "Tidak seorang pun, walaupun ayah saya adalah seorang ahli silap mata pentas."
Dinilai sebagai salah satu dalam 58 juta beliau sungguh 
menakjubkan bila mana dapat menyelesaikan masalah matematik secepat super-komputer yang pernah dicipta - yang UNIVAC-1108 -, Devi percaya dalam penggunaan sel-sel kelabu cip silikon.
Lahir pada 4 November 1939, Devi direkodkan dalam Guinness Book of World Record bagi keupayaan cemerlang beliau dan menulis beberapa buah buku seperti 'Fun With Numbers', 'Astrologi For You', 'Puzzle to Puzzle You', dan 'Mathablit'.
Berketurunan Kannada Brahmin, bapa Devi adalah seorang pelaku sarkas yang membuat persembahan trapez, tali tegang dan meriam. Beliau telah menentang dari menjadi imam kuil.

No comments:

Post a Comment