Monday 22 April 2013

Penemuan terbaru mengenai Stonehenge

salam.


Penemuan terbaru ahli-ahli arkeologi iaitu Stonehenge mungkin telah diduduki oleh manusia 5,000 tahun lebih awal dari kepercayaan sebelum ini.

Penggalian tapak 1.6 km dari struktur batu di England telah mendedahkan bahawa ada manusia yang telah menduduki kawasan itu sejak 7500 SM.

Bukti sebelum ini telah menunjukkan kemungkinan ada manusia yang mendiami kawasan itu yang dikenali sebagai Kem Vespasian, iaitu kira-kira 7,500 SM.  Sebelum ini tiada tanda-tanda bahawa ada manusia telah tinggal di sana sehingga selewat 2,500 SM.

Dengan penemuan bahan carbon-dating di kawasan itu, ahli-ahli arkeologi yang diketuai oleh David Jacques dari Universiti Terbuka di UK mengenal pasti penyelesaian sementara bahawa manusia telah menduduki kawasan tersebut daripada 7,500 kepada 4,700 SM.

The Telegraph melaporkan manusia yang menduduki kawasan ini sekitar tahun 
ke-9 hingga ke-7 SM adalah bermungkinan besar telah bertanggungjawab untuk mendirikan tugu pertama di Stonehenge dan post Mesolitik.

Jacques telah mengenalpasti penyelesaian selepas memutuskan untuk mencari bukti di sekitar mata air yang di kawasan terbabit, di mana kawasan yang sama menurut beliau boleh menarik perhatian haiwan.

"Apa yang saya fikir adalah di mana anda mencari haiwan liar, anda cenderung untuk mencari orang," katanya.

"Apa yang kita jumpa adalah sumber air yang selamat dan terdekat untuk haiwan dan manusia, satu punca air tawar yang membekalkan air sepanjang tahun. Ia adalah salah satu sumber yang terdekat dengan kawasan ini [Stonehenge]. Saya fikir ia amat penting," katanya.


No comments:

Post a Comment