Wednesday 21 November 2012

Bila Pengantin Bersantap

salam.

Persediaan santapan kami simple, sebahagian set makan pengantin kami tempah je.  Antara menu yang ditempah ikan siakap masam manis, udang goreng dan telur puyoh serta buahan-buahan dalam bakul tembikai.

Asalnya nak juga tembilai yang berukir cam kat rumah pengantin perempuan tapi chef surrender tak sempat buat, so jadi le bakul dari buah tembakai.

Menu tambahan dari dapur sendiri pulak ayam masak pedas, sayur lemak kuning keladi dan daging gulai kawah.  Pencuci mulut plak kami buat sendiri : Koktail Berkuah + Sumi + Laici + Nata De Coco.

Bonda pengantin berselera sungguh dapat makan sayur keladi masak lemak kuning dicampur dengan udang segar.  Terliuq plak bila tingat sayur keladi hari tu.  Memang manjadi pilihan ramai tetamu yang datang !!!!

Sori le masa snap gambo ni plastiknya belum dibuka, so tak clear sangat gambo buah-buahan, telur puyuh dan ikan siakapnya.

Gubahan telur puyuh juga simple, next time nak buat sendiri pon boleh.  Telur puyoh direbus dan dicucuk dengan lidi kat nenas. Hujungnya dihiasi dengan cili merah.  Hati-hati makan jangan sampai tergigit cili tu !!!

Di kepala ikan siakap dihiasi dengan bunga kantan yang dibentuk seakan-akan kepala ikan.  Pastu ada plak hiasan berbentuk bunga ros dibuat dari lobak merah atau carrot,  hiasan yang lelain tu daun salad dan lada merah yang dipotong membentuk bunga lily.

Minuman untuk pengantin, kami sediakan air sunquick je, asalnya nak hiaskan dengan potongan buah oren tapi lupo nak beli.

Udang ni pon senang je, cucuk udang yang dah diperap dengan garam kunyit kat lidi dan goreng garing, pastu cucuk-cucuk je kat nenas.  Hiasanya parutan carrot, so nampak berambu-rambai. Penyincah udang pula dimasukkan dalam sebiji cili benggala merah yang agak besar dan dipotong kat atas, pastu diletak kat tepi udang.  Alamak terlindung plak cili benggala heheheh.

No comments:

Post a Comment