Tuesday 6 November 2012

Laporan Puding Karamel Tanpa Telur


Salam.

Puding Karemel : Kuah Karamel diasingkan
Hari ni kite tampalkan gambo puding karemel tanpa telur yang kite buat tuk makan.  Resipi asal dari MyResipi.com.  Sedap sangat, lembut n tak dak bau telur.  Bagi yang tak minat telur tu leh la cuba resepi nih.  Mmg maveles sesangat.  Nak buat pun senang.  Malas plak nak copy paste resipi kat sini. Lagi pun dah ada dalam entry sebelum ni, leh rujuk kat situ atau korang tengok kat MyResipi.com je lah.  Terima kasih tuan punya resipi : FIRASYIRA.


Puding Karamel : Tuang Kuah Atas Puding
Puding ni versi tak letak karamel masa proses menyejukkan nya.  So lepas dah keras, tuang karamel atas puding.  Mmg ada kelainan antara yang letak karamel dulu (versi 1.0) dengan yang tuang kemudian (versi 2.0).  Emmm rase lebih sedap yang letak terus sbb rase manis tu ilang dalam rase skit2 pahit karamel, cam mengadun trus dalam puding - ni ikut tekak kami lah hehehehe.  Kalu yang versi 2.0 tu, kurang skit rase pahitnya.  Nak makan tanpa kuah pon boleh,  bukan apa sebenarnya ada yang tak suka dengan rase karamel tu, so asingkan lah skit tuk anak yang sorang ni.

Puding Versi 1.0
Kami guna 2 senduk gula sebagaimana resipi asal untuk buat karamel. 1 bungkus agar-agar serbuk10g di campur dengan 4 cawan air, bila dah mendidih dan cair, masukkan 2 1/2 senduk gula dan 1 sudu kecil garam. 1 tin susu cair (lebih kurang 400g) + 2 sudu makan tepung jagung diadun sebati sebelum dimasukkan dalam periuk adunan.  Bila adunan agak likat, tuangkan dalam acuan yang dah dimasukkan karamel dan biarkan sejuk bagi versi 1.0.  Kalu nak buat versi 2.0, tuang je adunan ke dalam acuan dan biarkan sejuk. Kami tak letak perase vanilla pon.  Maaf ya taun punya resipi, saya tak boh vanila dan gantikan tepung kastad dengan tepung jagung.  Tu le sebab puding saya nampak krim pucat, kalu letak kastad sure kuning cantik kan.

Apa-apa pon dua2 versi sedap, lembut gebu2. Nanti nak try buat lagi untuk famili, kami biasa buat yang pakai telur, so next time nak kasi diorang rase yang tanpa telur plak.  Kepada yang belum penah try, baik pi try cepat .... tak rugi tau.  Terima kasih sekali lagi kat FIRASYIRA.



No comments:

Post a Comment