Thursday 1 November 2012

Muhasabah Diri 1.30 P.M

Salam.

Pagi tadi buat review pasal dugaan Allah, mmg banyak tak tersenarai semuanya. Ada besar ada kecik.  Kesimpulannya kite kena bersabar dan bersyukur.

Tengah hari ni kite jengah plak apa PEMBERIAN ALLAH pada kite. Cuba telek2, intai2 agak2 banyak ke sikit, besar ke kecik2 atau macam mana bentuknya.  Pastinya NIKMAT ALLAH pada kite lebih banyak dari dugaan yg ALLAH bagi kat kite.

Kenapa kami kata nikmat lebih banyak dari dugaan ??? Ya mmg banyak dan terlalu banyak.  Dalam Allah bagi dugaan pada kite / musibah dan kesusahan, nikmat allah pada kite x pernah putus sebenarnya.  Contohnya sewaktu kami kehilangan bonda tersayang, kami telah dikurniakan seorang penyambung utusan ALLAH, tahun 2011 Allah kurniakan 4 orang ahli keluarga baru (sorang adik ipar, sorang ibu tiri, sorang adik tiri dan sorang anak sedara).  Tahun 2012, september lepas kami kehilangan nenek tersayang buat selamanya tetapi dari awal tahun 2012, arwah nenek telah dikurniakan 4 orang cucu baru.  Begitulah seterusnya yang mana setiap yg hilang telah ada gantinya.  Walaupon tak sama (mana mungkin sama kerana setiap insan punya keistimewaan yg tersendiri) tetapi tetap ada insan untuk disayangi dan mengambil berat antara satu dengan yang lain.

Sewaktu terlantar sakit kerana pembedahan, masih ada nikmat dan kasih Allah pada kami.  Allah masih bagi kami nikmat malihat, mendengar, merasai dsbgi nya.  Antara nikmat Allah yg besar ialah TAUBAT, pintu taubat ALLAH sentiasa terbuka untuk kite hingga kite MATI / KIAMAT.  Jadi mari lah kite rebut peluang taubat yang Allah kurniakan.




No comments:

Post a Comment