Tuesday 18 June 2013

400,000 yuan Jadi Makanan Anai-anai

salam.

16 Jun 2013

Wang dalam jumlah yang besar seharusnya disimpan di dalam bank, tetapi berbeza dengan wanita ini yang memilih untuk menyimpan wangnya di laci kayu. Yang paling membuatnya bingung dan terkejut, apabila dia memeriksa wang simpanannya kerana ingin menghia, ianya bukan hilang akibat dicuri, tetapi lesap dimakan oleh anai-anai.
 
Wanita dari Guangdong di China itu telah menyimpan wang berjumlah 400,000 yuan atau hampir RM200 ribu di dalam beg plastik yang kemudiannya dimasukkan ke dalam laci kayu. Wanita itu yang menyembunyikan identitinya ini terkejut lantaran wang simpanannya habis dimakan anai-anai. Menurutnya lagi, wang itu adalah hasil kiriman dari anak-anaknya yang bekerja di luar negara. Wanita ini lebih memilih menyimpan wangnya di laci berbanding di bank dengan alasan tertentu.

Wanita ini segera membawa kesemua wangnya ke bank dengan harapan supaya ia dapat ditukarkan.Akan tetapi daripada simpanan 400,000 yuan, hanya 340,000 yuan sahaja dapat diselamatkan iaitu kira-kira RM170,000.

Jika anda tidak mahu bernasib sama dengan wanita ini, sebaiknya anda memikirkan simpanan wang dalam jumlah yang besar ditempat yang lebih selamat seperti bank.

sumber : wanista dan timesofindia
rujukan tukaran wang yang rosak dari Bank Negara Malaysia

No comments:

Post a Comment