Sunday 16 June 2013

Gaji Baru Penjawat Awam

salam.

Gaji maksimum atau gaji mati dalam kalangan penjawat awam disifatkan tinggal sebagai sejarah selepas kerajaan memperkenal Sistem Saraan Transformatif baru-baru ini.Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa berkata kini tiada lagi gaji maksimum.

Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ali Hamsa, berkata kini tiada lagi gaji maksimum untuk penjawat awam selepas kerajaan memperkenal pergerakan gaji khas tiga peratus setiap tahun.


"Kalau gaji sudah sampai mata akhir, setiap tahun akan dapat kenaikan tiga peratus sampai pencen.

Berita baik itu adalah antara inisiatif Sistem Saraan Transformatif yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak 11 Mac lalu, yang turut menghadiahkan penjawat awam satu kenaikan gaji tahunan pada 1 Julai ini.
------------------------------------
PENAMBAHBAIKAN JADUAL GAJI MINIMUM - MAKSIMUM
BAGI PEGAWAI PERKHIDMATAN AWAM PERSEKUTUAN
DI BAWAH SISTEM SARAAN MALAYSIA

antara kandungan pekeliling :

Gaji maksimum JGMM bagi semua Kumpulan Perkhidmatan ditambah Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) sebanyak tiga (3) KGT untuk membolehkan pegawai menikmati Pergerakan Gaji Tahunan (PGT).

Contoh kenaikan gaji tahunan mengikut gred jawatan masing-masing :
195.00
180.00
145.00
125.00
115.00
95.00
90.00
80.00

Pegawai Yang Tidak Layak (Penambahbaikan struktur JGMM ini tidak melibatkan) :

1. pegawai yang masih berkhidmat di bawah saraan Laporan Gaji Jawatankuasa Kabinet (JKK) 1976 atau Sistem Saraan Baru (SSB).

2. pegawai yang dikenakan tindakan tatatertib dengan hukuman buang kerja yang berkuat kuasa pada atau sebelum 1 Januari 2013.

3. pegawai yang bersara pada atau sebelum 1 Januari 2013.

--------------------------------------

PEMBERIAN PEMINDAHAN GAJI KEPADA PEGAWAI PERKHIDMATAN AWAM PERSEKUTUAN DI BAWAH SISTEM SARAAN MALAYSIA

pemberian pemindahan gaji dengan amaun bersamaan satu (1) Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) kepada semua pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan di bawah Sistem Saraan Malaysia (SSM).

gaji pegawai di bawah SSM akan dipindahkan ke struktur gaji baru dengan diberikan faedah pemindahan gaji dengan amaun bersamaan satu (1) KGT.

Kerajaan bersetuju supaya faedah pemindahan gaji dengan amaun bersamaan satu (1) KGT diberi lebih awal pada 1 Julai 2013.

Pegawai yang layak akan diberi pemindahan gaji dengan amaun bersamaan satu (1) KGT mengikut gred jawatan/ gred gaji masing-masing pada 1 Julai 2013 berdasarkan gaji hakiki pegawai pada 30 Jun 2013.

Pemberian pemindahan gaji ini tidak mengubah Tarikh Pergerakan Gaji (TPG) pegawai.

Syarat dan peraturan elaun dan kemudahan yang berkuat kuasa dikekalkan.

Cara/Sifir nak kira gaji korang :

sifir gaji Julai 2013 --> Gaji bln 6 + kgt = gaji bln 7
sumber :

No comments:

Post a Comment