Sunday 13 January 2013

Santapan Hujung Minggu

salam.

Untuk brekfes, masak macaroni sup sayur n telur.  Simple je rencah dan bahannya.  Masakan pantas dan ringkas.  Rebus macaroni bersama air hingga kembang dan masak.   Masukkan bawang putih dan bawang besar  yang telah dipotong dadu serta kiub ayam.  Masukkan telor yang telah dikacau skit.  Masukkan sayur dan tomato yang telah dipotong.  Tutup api dan hidang.  Yumm yumm makan panas-panas.


Tengah hari, masak telur dengan ikan kembong jeruk.  Harga ikan kembung jaruk sekarang RM5.00 bagi 3 ekor.

Potong bawang besar.  Kalu nak pedas masukkan cili.  Bersihkan dan potong kecil-kecil seekor ikan kembung jeruk.  Gaulkan bawang besar, 2 biji telur ayam dan ikan jeruk (tak perlu garam sebab ikan dah masin).  Sodap dimakan bersama nasi putih panas.







Di musim hujan ni memang sedap makan ikan jeruk atau pun ikan budu.  Kalu tak nak makan dengan telur, goreng terus pon boleh.

Goreng dengan telur sebenarnya nak rasikan atau kurangkan rasa masin ikan jeruk ni.











Bila digoreng garing takat sekor ikan dengan sepinggan nasi tu kejab je boleh habis.  Tak cantik sangat hasilnya sebab masa nak balikkan telur tu, patah tengah.  Apa pon rase tetap maintanin !!!













Lepas tu masak plak ikan tongkong singgang ala stim.  Ini resepi percubaan.  Rasanya tak sesuai dengan selera kami.  So next time ikan tongkong masak singgang biasa je, letak bawang merah, bawang putih, lengkuas, asam keping dan garam.







Ni plak ulang tayang pulut dan ubi gadong yang kami masak.  Baru pertama kali masak sendiri sib baik menjadi.
Ubi gadong ni beli kat pasar RM5.00 sekilo.  Balik rumah basuh dan masak saje.  Tak berkesempatan nak buat proses meNYAHkan racunnya sendiri.  Beli yang dah siap proses je senang. 

No comments:

Post a Comment